Prečo huby Shiitake sú pre vás dobré ?

Sponzorovaný obsah

Huby Shiitake sú jednou z najpopulárnejších húb na svete.

Sú cenení pre svoju bohatú, slanú chuť a rozmanité zdravotné výhody.Zlúčeniny v shiitake môžu pomáhať v boji proti rakovine, posilňovať imunitu a podporovať zdravie srdca. Tento článok vysvetľuje všetko, čo potrebujete vedieť o huby shiitake.

Čo sú huby shiitake?

Shiitake sú jedlé huby pochádzajúce z východnej Ázie.Sú svetlohnedé až tmavo hnedé, s čiapkami, ktoré rastú medzi 2 a 4 palcami (5 až 10 cm).Aj keď sa zvyčajne konzumuje ako zelenina, šiitake sú huby, ktoré prirodzene rastú na rozpadajúcich sa stromoch z tvrdého dreva.V Japonsku sa pestuje približne 83% šiitake, hoci ich produkujú aj USA, Kanada, Singapur a Čína (1).

Nájdete ich čerstvé, sušené alebo v rôznych doplnkoch výživy.

Huby shiitake sú huby s hnedými čiapkami, ktoré sa používajú po celom svete na výrobu potravín a doplnkov.
Výživový profil húb shiitake
Shiitake má nízky obsah kalórií. Ponúkajú tiež dobré množstvo vlákniny, vitamínov B a niektorých minerálov.

Živiny v 4 sušených shiitake (15 gramov) sú (2 dôveryhodný zdroj):

Kalórie: 44
Sacharidy: 11 gramov
Vlákno: 2 gramy
Proteín: 1 gram
Riboflavín: 11% dennej hodnoty (DV)
Niacín: 11% DV
Meď: 39% DV
Vitamín B5: 33% DV
Selén: 10% DV
Mangán: 9% DV
Zinok: 8% DV
Vitamín B6: 7% DV
Folát: 6% DV
Vitamín D: 6% DV
Okrem toho shiitake obsahuje mnoho rovnakých aminokyselín ako mäso (3).

Pýšia sa tiež polysacharidmi, terpenoidmi, sterolmi a lipidmi, z ktorých niektoré majú imunitný účinok, znižujú hladinu cholesterolu a protirakovinové účinky (4).

Množstvo bioaktívnych zlúčenín v šiitake závisí od toho, ako a kde sa huby pestujú, skladujú a pripravujú (3).

PREHĽAD

Huby shiitake majú nízky obsah kalórií. Ponúkajú tiež veľa vitamínov, minerálov a ďalších zlúčenín podporujúcich zdravie.

Ako sa používajú?

Huby shiitake majú dve hlavné použitia – ako jedlo a ako doplnok.

Shiitake ako celé jedlo
Môžete variť s čerstvým aj sušeným šiitake, aj keď sušené sú o niečo populárnejšie.

Sušený shiitake má chuť umami ešte intenzívnejšiu ako čerstvá.

Chuť Umami sa dá opísať ako pikantná alebo mäsitá. Piata chuť je často sladká, kyslá, horká a slaná.

Sušené aj čerstvé šampiňóny shiitake sa používajú v múčkach, polievkach, dusených mäsoch a iných pokrmoch.

Shiitake ako doplnky
Huby shiitake sa už dlho používajú v tradičnej čínskej medicíne. Sú tiež súčasťou lekárskych tradícií Japonska, Kórey a východného Ruska (4).

V čínskej medicíne sa predpokladá, že shiitake zvyšuje zdravie a dlhovekosť, ako aj zlepšuje krvný obeh.

Štúdie naznačujú, že niektoré z bioaktívnych látok pri shiitake môžu chrániť pred rakovinou a zápalom (4).

Mnoho štúdií sa však uskutočnilo skôr na zvieratách alebo skúmavkách ako na ľuďoch. Štúdie na zvieratách často používajú dávky, ktoré ďaleko prevyšujú dávky, ktoré by ľudia bežne dostávali z potravín alebo doplnkov.

Okrem toho sa veľa doplnkov na báze húb na trhu netestovalo na účinnosť (5).

Aj keď sú navrhované výhody sľubné, je potrebný ďalší výskum.

PREHĽAD
Shiitake má dlhú históriu použitia, ako jedlo aj ako doplnok.
Môže pomôcť zdraviu srdcaHuby Shiitake môžu zlepšiť zdravie srdca. Majú napríklad tri zlúčeniny, ktoré pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu ( Dôveryhodný zdroj )

Eritadenin. Táto zlúčenina inhibuje enzým podieľajúci sa na produkcii cholesterolu.
Steroly. Tieto molekuly pomáhajú blokovať absorpciu cholesterolu vo vašom čreve.
Beta glukány. Tento typ vlákniny môže znížiť hladinu cholesterolu.
Jedna štúdia na kolesách s vysokým krvným tlakom zistila, že prášok shiitake zabránil zvýšeniu krvného tlaku (8 Dôveryhodný zdroj).

Štúdia na laboratórnom kolese kŕmená stravou s vysokým obsahom tukov preukázala, že u tých, ktorí dostali shiitake, sa v pečeni vyvinulo menej tuku, menej plakov na stenách tepien a nižšia hladina cholesterolu ako u tých, ktoré by konzumovali akékoľvek huby (9 Dôveryhodný zdroj).

Napriek tomu je potrebné tieto účinky potvrdiť v štúdiách na ľuďoch, aby bolo možné dospieť k solídnym záverom.

PREHĽAD
Niektoré zlúčeniny pri shiitake pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu a môžu znižovať riziko srdcových chorôb.

Môže zvýšiť imunitný systém
Shiitake môže tiež pomôcť posilniť váš imunitný systém.

Jedna štúdia dala ľuďom dve sušené shiitake denne. Po jednom mesiaci sa zlepšili ich imunitné markery a úroveň ich zápalu klesla (10 dôveryhodných zdrojov).

Tento imunitný účinok môže byť čiastočne spôsobený jedným z polysacharidov v húb shiitake .

Zatiaľ čo imunitné systémy ľudí majú s vekom tendenciu oslabovať, štúdia na myšiach zistila, že doplnok odvodený od shiitake pomohol zvrátiť pokles imunitných funkcií súvisiaci s vekom .

PREHĽAD

Pravidelné jesť huby shiitake môžu pomôcť posilniť váš imunitný systém.

Obsahujú zlúčeniny s potenciálnou protirakovinovou aktivitou
Protirakovinové účinky môžu mať aj polysacharidy v huby shiitake.

Napríklad polysacharid lentinan pomáha bojovať proti nádorom aktiváciou imunitného systému.

Ukázalo sa, že lentinan inhibuje rast a šírenie leukemických buniek.

V Číne a Japonsku sa injekčná forma lentinan používa spolu s chemoterapiou a inými významnými liečbami rakoviny na zlepšenie imunitných funkcií a kvality života ľudí s rakovinou žalúdka.

Dôkazy však nie sú dostatočné na to, aby bolo možné určiť, či jesť huby shiitake má nejaký vplyv na rakovinu.

PREHĽAD
Lentinan je polysacharid v húb shiitake, ktorý môže pomôcť v boji proti rakovine.
Ďalšie potenciálne prínosy
Huby Shiitake môžu tiež pomôcť v boji proti infekciám a podporovať zdravie kostí.

Sľubné antibakteriálne a antivírusové účinky
Niekoľko zlúčenín pri shiitake má antibakteriálne, antivírusové a protiplesňové účinky       (Dôveryhodný zdroj ).

Pretože rezistencia na antibiotiká rastie, niektorí vedci si myslia, že je dôležité preskúmať antimikrobiálny potenciál shiitake.

To znamená, že zatiaľ čo izolované zlúčeniny vykazujú antimikrobiálnu aktivitu v skúmavkách, je nepravdepodobné, že by konzumácia shiitake mala žiadny vplyv na vírusové, bakteriálne alebo plesňové infekcie u ľudí.

Môže vylepšiť vaše kosti
Huby sú jediným prírodným rastlinným zdrojom vitamínu D.

Vaše telo potrebuje vitamín D na vybudovanie silných kostí, ale len veľmi málo potravín obsahuje túto dôležitú výživnú látku.

Hladiny húb vitamínu D sa líšia v závislosti od spôsobu ich pestovania. Pri vystavení UV žiareniu sa vyvíjajú vyššie hladiny tejto zlúčeniny.

V jednej štúdii sa u myší kŕmených diétou s nízkym obsahom vápnika a s nízkym obsahom vitamínu D vyvinuli príznaky osteoporózy. Na porovnanie, tí, ktorí dostali shiitake so zvýšeným obsahom vápnika a UV žiarenia, mali vyššiu hustotu kostí.

Majte však na pamäti, že shiitake poskytuje vitamín D2. Toto je horšia forma v porovnaní s vitamínom D3, ktorý sa vyskytuje v tukových rybách a niektorých ďalších potravinách pre zvieratá.

PREHĽAD
Zlúčeniny pri shiitake majú antimikrobiálne vlastnosti, aj keď je veľmi nepravdepodobné, že by z konzumácie samotných húb mali úžitok. Shiitake s vyššími hladinami vitamínu D môže zlepšiť hustotu kostí.

Možné vedľajšie účinky
Väčšina ľudí môže bezpečne konzumovať shiitake, hoci sa môžu vyskytnúť niektoré vedľajšie účinky.

V zriedkavých prípadoch sa u ľudí môže vyvinúť kožná vyrážka z jedenia alebo manipulácie so surovým shiitake.

Tento stav, nazývaný shiitake dermatitída, sa považuje za spôsobený lentinanom.

Okrem toho dlhodobé používanie práškového extraktu z húb môže spôsobiť ďalšie vedľajšie účinky, vrátane podráždenia žalúdka a citlivosti na slnečné žiarenie.

Niektorí tiež tvrdia, že vysoké hladiny purínov v húb môžu spôsobiť u ľudí s dnou príznaky. Výskum však naznačuje, že konzumácia húb je spojená s nižším rizikom dny.

PREHĽAD
Shiitake môže spôsobiť niektoré vedľajšie účinky, ako sú vyrážky. Extrakt shiitake môže tiež spôsobiť tráviace problémy a zvýšenú citlivosť na slnečné žiarenie.
Ako variť s shiitake
Huby majú výraznú aróma umami, ktorá môže byť obzvlášť užitočná pri príprave vegetariánskych jedál.

Huby shiitake sa často predávajú sušené. Pred varením ich namočte do horúcej vody, aby ste ich zmäkli.

Ak chcete vybrať najlepšie vzorky, radšej vyhľadajte tie, ktoré sa predávajú celé, a nie plátky. Čiapky by mali byť silné s hlbokými bielymi žiabrami.

Pri varení s čerstvými šampiňónmi shiitake odstráňte stonky, ktoré zostanú tuhé aj po varení. Uložte stonky do mrazničky, aby ste mohli pripraviť zeleninu.

Môžete si uvariť shiitake rovnako ako akékoľvek iné huby. Tu je niekoľko návrhov:

Zapečte shiitake s greeny a podávajte s sázeným vajcom.
Pridajte ich na cestoviny alebo na hranolky.
Použite ich na prípravu chutnej polievky.
Pečte ich na chrumkavé občerstvenie alebo prílohu.
PREHĽAD
Môžete variť s rehydratovanými, sušenými alebo čerstvými šampiňónmi shiitake. Dodávajú potravinám chutnú, slanú chuť.
Zrátané podčiarknuté
Shiitake má dlhú históriu použitia, ako jedlo aj ako doplnok.

Aj keď výskum zdravotných výhod týchto húb je sľubný, existuje len veľmi málo štúdií na ľuďoch.

Avšak shiitake má nízky obsah kalórií a obsahuje veľa vitamínov, minerálov a bioaktívnych rastlinných zlúčenín.

Celkovo sú vynikajúcim doplnkom k vašej strave.

REKLAMA
Presné domáce vitamínové testy so zabezpečenými výsledkami online
Otestujte si hladinu vitamínu B-12, D a folátov z domu pomocou LetsGetChecked. Získajte dopravu zdarma, lekársku podporu a bezpečné výsledky online do 5 dní.
Visszajelzés küldése
Előzmények
Mentve